Strategiczna gra biznesowa

W życiu codziennym symulacja odgrywa ogromną rolę. W ten sposób – poprzez ograniczenie ryzyka – możemy poprowadzić określone ćwiczenia i w ten sposób nauczyć się czegoś nowego. W biznesie rola gier symulacyjnych jest równie ważna. Spróbujmy się im przyjrzeć i oszacować, jakie korzyści przynoszą dla biznesu.

Na czym polega strategiczna gra biznesowa?

Kierowanie firmą to często hazard, który jest podparty mniej lub bardziej trafnymi analizami. Celem wspomnianych gier jest stworzenie bezpiecznych warunków, które miałyby symulować podejmowanie konkretnych decyzji biznesowych. Co ważne, gry menedżerskie nie skupiają się wyłącznie na nich. Tematem zajęć jest również:

  • budowa zespołu,
  • kształtowanie umiejętności analitycznych,
  • podejmowanie nowych kroków biznesowych,
  • inwestowanie w ludzi, którzy mają konkretny pomysł na firmę.

Mówiąc wprost – gry biznesowe kształtują managerów pod kątem wielu różnych specjalności, tworząc z nich swoisty „kręgosłup”, który jest zdolny do szacowania i podejmowania realnego ryzyka.

Jak wygląda gra biznesowa?

Jak sama nazwa wskazuje, gry biznesowe to przede wszystkim działania praktyczne, które realizowane są na podstawie wcześniej zdefiniowanych i przyjętych modeli teoretycznych. Gra ma na celu symulację warunków panujących w określonym przedsiębiorstwie. Oznacza to, że w trakcie rozgrywki dana osoba ma dostęp wyłącznie do tych danych, z których mogłaby skorzystać na autentycznym stanowisku.

W ramach gry (często traktowanej jako szkolenie) uczestnicy przeprowadzają cykliczne symulacje, w ramach których:

  • uczą się na własnych błędach,
  • podejmują określone decyzje,
  • obserwują skutki podejmowanych działań,
  • mogą omawiać znaczenie poszczególnych kroków,
  • tworzą zespół i próbują stworzyć skutecznie współdziałającą grupę.

Gry managerskie – dla kogo?

Gry menedżerskie nie zawsze są rozgrywane wyłącznie przez kadrę zarządzającą. Często korzysta się z nich podczas… spotkań integracyjnych. Oczywiście w tym przypadku ich celem jest dogłębna analiza zaistniałej sytuacji gospodarczej, lecz wspólna rozrywka. Warto również dodać, że zaaranżowana w ten sposób gra może być podstawą do tego, aby zapoznać się z umiejętnościami analityczno-strategicznymi pracowników niższego szczebla. W końcu awans to przywilej osób, które są kreatywne, inteligentne i przede wszystkim – chcą się rozwijać.

Reasumując, biznesowe gry strategiczne to coś więcej niż tylko symulacja. To sposób na zapoznanie się z kreatywnością pracowników, ich potencjałem, a także ukrytymi zdolnościami, o których kadra wcześniej być może nie miała pojęcia.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here